Neformalaus ugdymo – formali ateitis

AUGINKIME LYDERIUS¡ PSICHOLOGIŠKAI STIPRIAS, GYVENIMO IŠŠŪKIAMS PASIRUOŠUSIAS ASMENYBES.

Dažnai kalbame apie sportą, fizinę vaiko gerovę, pasiekimus bei pergales, tačiau retai pagalvojame apie psichologinį vaiko pasiruošimą gyvenimui.

Kiek savo rate pažįstame žmonių, kurie yra drąsūs tik savo jėgos pagalba? O juk kiekvienas tėvas svajoja savo vaiką matyti sėkminga bei brandžia asmenybe. Vedame juos į gausybę sporto būrelių, šokius, krepšinį, futbolą, lengvąja atletiką, bet ar pagalvojame, kad vaiko stiprybė glūdi vaiko galvoje?

Pasak Amerikos psichologo bei knygų autoriaus Adamo Granto (Adam Grant), svarbiausia, ką reikia žinoti – vaikai gimsta su didžiuliu polėkiu augti, kurti, pažinti ir galiausiai – LYDERIAUTI. Mūsų, suaugusiųjų užduotis – netrukdyti vaikui auginti savo asmenybės. Leisti jam klysti, bandyti iš naujo, suvokti savo pasirinkimo „svorį“ bei iš to gaunamas pasėkmes.

VšĮ Paramos vaikams centras nuo 2015 m. balandžio mėn. vykdė socialinę kampaniją “Nustokime barti, pradėkime girti”. Ši garsiai nuskambėjusi kampanija išties puikus pavyzdys, kaip reikia auginti vaiko pasitikėjimą savimi bei didinti jo psichologinį potencialą. Girkite vaikus, tačiau nepamirškite, jog geri žodžiai yra prasmingi tik tada, kuomet yra giriama už įdėtą darbą bei pastangas, o ne rezultatą.

Pasiklausykime aplink save esančių tėvų ar mokytojų. Visi giriame vaikus už realius pasiektus rezultatus: gautus dešimtukus, dviračiu nuvažiuotą atstumą, galų gale, už daugiausiai išlankstytų gervių origami būrelyje. Tačiau kaip retai pasakome: Įdėjai daug pastangų, esi tikras šaunuolis¡ Kaip puikiai šiandien dirbai¡

Didesnis pasiekimo, o ne pastangos įvertinimas vaikuose formuojas dvi begalo pavojingas savybes: nenorą bandyti to, kas jo manymu jam nepavyks geriausiai arba siekis bet kokia kaina pasiekti geriausių rezultatų, nepaisant kitų, šalia esančių žmonių. Vaiko įvertinimas už jo įdėtas pastangas jame ugdo prigimtinį norą daryti viską, ką jis gali geriausiai. Nebijoti būti išjuoktu ar nuvertintu.

Taip gimsta didieji pasaulio lyderiai – nebijantys klysti, gebantys mokytis iš savo klaidų ir penkioliktą kartą bandyti, kol galiausiai pavyksta. Ir pavyksta geriau, nei buvo galima tikėtis.

Vaikas, gebantis realistiškai žvelgti į pasaulį bei kelti teisingus klausimus visuomet pranašesnis už tą, kuris gyvena savo susikurtoje ar aplinkinių nuomonės suformuotoje iliuzijoje. Jaunam žmogui sunku susigaudyti aplinkoje, jei jis nėra mokomas kelti sau teisingų klausimų. Pagrindinis jų: Kodėl? Kodėl taip nutiko? Kaip aš galėčiau elgtis ir ką padaryti kad būtų kitaip?

Pasak neformaliojo ugdymo lektorės Aušros Bielskienės, šiandieninė visuomenė savo kasdienybėje beveik visiškai atmetusi sąvoką REFLEKSIJA (tai: gilus susimąstymas, samprotavimai, pagrįsti ko nors analizei). Tai rodosi nuobodu ir visiška „nesąmonė“. Tačiau patys geriausi asmeniniai saviugdos treneriai (angl. Coaching coaches) teigia, jog įsivertinimas bei savo veiksmų apmąstymas – pirmasis žingsnis į asmeninę sėkmę.

Skatinkite vaikus, leiskite jiems mėginti, būkite jų pagalba ieškant atsakymų pačiuose klaidžiausiuose labirintuose. Auginkime lyderius¡ Psichologiškai stiprias, gyvenimo iššūkiams pasiruošusias asmenybes¡

 

*Straipsnis paremtas projekto VAIKŲ SOCIALINIŲ EMOCINIŲ KOMPETENCIJŲ STIPRINIMAS PER NEFORMALŲJĮ UGDYMĄ (2018 m.) mokymų medžiaga.

Mokymai įgyvendinami Europos Sąjungos socialinio fondo finansuojamo projekto „Tobulėk. Auk. Pažink. Kurk. (TAPK2)” lėšomis. Projektą vykdo Švietimo mainų paramos fondas. Mokymus organizuoja asociacija Viešieji interneto prieigos taškai.